Po pěti letech jsme dokončili školní laboratoř. Stavbu nové školní budovy prodloužili změny ve stavebním týmu, investice do nových konstrukčních technologií, koronavirus, ale i finanční nákladnost velmi specifické budovy. Odměnou nás všem jsou nové čtyři třídy, jaké nikde jinde v Malém Tibetu nenajdete – krásné, moderní, ale citlivě zasazené do tamního prostředí.
První výuku v nové školní laboratoři realizovali 30 českých vědců a učitelů. Děti z naší školy měli po dvou letech pauzy tolik oblíbený 14 denní nával vzdělávacích zážitků. Neuvěřitelná náhoda byla, že Dordžej z propagačního videa Fyzika, které v roce 2020 přineslo na dokončení laboratoře obrovskou pozornost, a kde jej máma zavřela do chléva za tres za jeho raketu na Mars, s dobrovolníky skutečně stavěl raketu. Dobrá zpráva je, že zaracha za to nedostal.
V Evropě si krize podávají dveře. Naše neziskovka usiluje o vzájemnou inspiraci komunity himálajských patronů a obyvatel vesnice Mulbekh. Proto jsme se tento rok přinesli několik článků od ladačanů, které nám mohli pomoci, najít to správnou cestu.
Po dvou letech kovidové pauzy jsme se mohli konečně pustit do hledání nových škole k podpoře od naší neziskovky.
Průzkum v údolí Spiti dopadl celkem jasně – je tam jenom jedna škola která stojí za spolupráci a které dělá dobrou práci. Nevýhodou je turismem zničené hlavní město, kde nikdo bude chtít pobývat ani jednu minutu. Další krok je pouze domluva testovací spolupráce.
Průzkum v nepálském údolí Mustang nemá jednoznačný výsledek. Z Mustangu všichni utíkají a je otázkou kdy se tam budou ochotni vrátit. Tamní školy jsou kombinací státních a soukromých škol vůbec není jasné kdo tam nad čím rozhoduje. V mustangu máme vybranou školu, ale ještě zvažujeme průzkum v údolí Simikot nebo Limi, jestli by to nebyla vhodnější oblast na podporu.
Po dvou letech jsme mohli realizovat benefiční cesty do Malého Tibetu s následujícími počty účastníků: medicína 5, výzva 24, prázdninové dobrovolnictví 31. Zbytek do sedmdesáti jsou účastníci buddhismu a hosté slavnostního otevření laboratoře.
Díky slavnostnímu otevření školní laboratoře, účasti Lucky výborné na Výzvě a zapojení vědců českých univerzit a výzkumných ústavů jsme v tomto roce byli zase hodně vidět. Největší higlight je reportáž v Událostech ČT ze slavnostního otevření! Výpis mediálních výstupů zde.
DŮLEŽITÉ ŽE JSTE SI SÁHLI NA VAŠE LIMITY LÁMEME REKORDY BENEFIČNÍ HIMÁLAJSKÉ VÝZVY
Benefiční himálajská výzva nabírá na popularitě. Rekordní počet devatenácti účastníků získalo rekordní dar ve výši 610 tisíc Kč. Lucka výborná perfektně moderovala akci, protože je horolezkyně, podařilo se polovinu darované částky vybrat právě pří výstupu na šesti tisícovku. Mentální kouč Marian Jelínek shrnul dojmy účastníků tak že je důležité, že si účastní zkusili vystoupit z jejich komfortní zóny.
Na dokončení školní laboratoře, záchodů, vodní nádrže a dalších projektů byli využity dary akumulované v průběhu posledních let. Hlavně školní laboratoř, její vybavení a nábytek stály pořádné peníze. Tento rok jsme tedy investovali nejvíce peněz v rámci jednoho kalendářního roku v historii naší spolupráce se školou. Bylo to přibližně 2,3 mil kč = 7,5 mil Rupií. Podrobnosti investice níže. Děkujeme Himálajským patronům, že nám toto umožnili.
Z 1 na 3 zaměstnance
S očekáváním změn v neziskovce jsme rozšířili počet „zaměstnanců“. Začala pro nás pracovat Anna a Pavla. Dobrovolnický tým je stále kolem 25 lidí.
Pomalý návrat Tibetu v ČR
Covid zcela přerušil zvaní lidí z Malého Tibetu do ČR. Zpřetrhané vazby se nám zatím nedaří nastartovat, ale věříme že v roce 2023 již něco přineseme.
Benefiční obchod generuje patrony
Obchod jsme založili, aby nám přinášel nové Himálajské patrony a aby udržel ty stávající. Jsme rádi že obchod má vyrovnaní příjmy a náklady a přináší nám nové registrace Himálajských patronů i přesto že jsme tímto směrem zatím nevynaložili velké úsilí.
Udržujeme 500 Himálajských patronům
I přes všechny krize nás velmi těší, že máme stále 500 Himálajských patronů, kteří jsou nám velmi loajální. Sice někteří patroni ukončují jejich dárcovství, ale zvládáme stejným tempem doplňovat nové. Děkujeme všem patronům že díky nim můžeme rozvíjet tamní školu.
Budova školky
Rádi bychom navrhli a postavili základy pro budovu jestli, školky a první a druhé třídy a zázemí nezbytného k těmto třídám. Spustíme tím další fázi rozvoje školní infrastruktury.
Bezplatné vzdělávání pro děti
Škola by ráda nabídla části rodičům bezplatné vzdělávání pro tamní děti. Tím že se Malý Tibetu stal samostatným indickým státem, inflace a zdražování více rozevřeli nůžky mezi chudými a bohatými domácnostmi. Cílem bude stanovit způsob jak to bude zajištěno.
Hledání nových škol k podpoře
Se školou v údolí Spiti bychom rádi naplánovali první ročník testovací spolupráce. V případě Nepálu bychom rádi prohloubili rokování ze školou ve vesnici Ghamiu v údolí mustangu, ale pravděpodobně se pustíme do dalšího průzkumu v údolí Simikot nebo Limi.
Nové benefiční cesty
V létě bychom rádi realizovali první ročník Cesty příběh kašmírové vlny. Rádi bychom také spustili pokračování zimní výzvy. Doufáme, že se nám po spoustě letech podaří nabídnout možnost zimního dobrovolnictví – výuku hokeje a IT.
INVESTIČNÍ ROZPOČET ŠKOLY 2022
Přehled
Příjmy
10 541 232 INR
Výdaje
7 555 142 INR
Zůstatek
2 986 090 INR
Příjmy
10 541 232 INR
Brontosauři v Himálajích - dary
4 579 268 INR
Brontosauři v Himálajích - počáteční zůstatek
1 433 012 INR
Sociální podnikání školy
0 INR
Škola - Zůstatek 2021
4 528 952 INR
Lokální vláda
0 INR
Rodiče dětí
0 INR
Příjmy ze sociální podnikání (Kurz buddhismu a Kurz tibetské medicíny) utratila škola v tomto roce za platy učitelů. V investičním projektu se tedy neprojeví jako příjem
Rodiče tento rok nebyli angažováni na stavbě
Výdaje
7 555 142 INR
Stavební projekty
5 521 601 INR
Dokončení školní laboratoře
4 819 767 INR
Dokončení záchodů
126 365 INR
Stavba zásobníku vody nad školou
245 709 INR
Školní plot
29 275 INR
Gravitační generátor od dobrovolníků
26 028 INR
Koridor mezi internátem a záchody + základy záchodů
274 457 INR
Vzdělávací projekty
547 904 INR
Nákup vybavení školní laboratoře
547 904 INR
Vedení rozvojového projektu školy
1 485 013 INR
Celkové vedení projektu na straně SDPS
240 000 INR
Celkové vedení projektu na straně BvH
1 245 013 INR
Bankovní poplatky
20 342 INR
Na straně BvH
624 INR
Na straně SDPS
0 INR
ROZPOČET BRONTOSAURŮ V HIMÁLAJÍCH 2022
Přehled
Počáteční zůstatek
728 732 Kč
Příjmy
5 166 462 Kč
Výdaje
4 711 533 Kč
Konečný zůstatek
728 732 Kč
Bilance
986 694 Kč
Struktura příjmů
Dary - Himálajští patroni
1 383 657 Kč
Dary - Jednorázové
4 000 Kč
Cesty do Malého Tibetu
3 001 509 Kč
Tibet v ČR - Semináře
500 Kč
Obchod - tržby
776 796 Kč
Struktura výdajů
Dary na rozvoj školy
-1 440 336 Kč
Dary ze sociálního podnikání
-85 120 Kč
Dary na rozvoj školy - složení
-1 440 336 Kč
Koordinace rozvojové pomoci od BvH
-360 000 Kč
Dar na stavbu a vybavení laboraotoře
-1 044 531 Kč
Náklady na odeslání počítačů do Indie
-36 235 Kč
Bankovní poplatky na účtu pro dary
-200 Kč
Projekty na podporu školy - výdaje
-2 293 179 Kč
Prázdninové dobrovolnictví
-746 041 Kč
Benefiční tibetská medicína
-239 775 Kč
Benefiční kurz buddhismu
-0 Kč
Benefiční Himálajská výzva - letní
-1 028 985 Kč
Benefiční Himálajská výzva - zimní
-278 040 Kč
Bezplatné vyšetření tibetským doktorem pro Himálajské patrony
-339 Kč
Benefiční obchod
-668 563 Kč
Vratky
-32 558 Kč
Nákup zboží
-522 654 Kč
Provoz obchodu
-113 351 Kč
Hledání dalších škol k podpoře
-89 253 Kč
Provoz organizace
-102 760 Kč
Emailová komunikace přes Mailchimp
-17 881 Kč
FB podpoření dosahů postů
-9 464 Kč
Administrativní náklady - domeny, bankovní poplatky
-30 250 Kč
Rozvoj databáze
-45 165 Kč
Struktura bilance
Dary na rozvoj školy na účtu BvH
362 426 Kč
Provozní bilance BvH
624 268 Kč
100 % příjmů je od fyzických osob. Dostali jsme nadační dar od MŠMT ve výši 18 000 Kč což je 0,3 % obratu. S nadázkou řečeno facebookové hejty "za naše daně jezdíte do Himálají" nejsou pro naši neziskovku relevantní.
Odhad režijních nákladů je menší než 0%. Režijní náklady jsou náklady na řízení organizace, fundrasing organizace takže třeba nábor nových Himálajských patronů a vzdělávání managementu. Do odhadu režijních nákladů dáváme pouze finančí prostředky vynaložení tímto směrem (již nezohlenujeme že cesta do Malého Tibetu také přispěje k tomu že se někdo stane pravidelným dárcem).