Když jsme v roce 2008 přijeli poprvé do školy, měla budovu prvního a druhého stupně a školní halu. Poskytovala vzdělání od 1. do 10. třídy pro 80 dětí. Ve škole nebyla pitná voda, elektřina, děti neměly lavice ani učebnice. Pracovalo v ní 8 špatně placených učitelů, kteří vyučovali bitím dětí. S obratem kolem 250 tisíc Kč byla škola před zavřením. Potom se vedení chopil ředitel Norboo a jeho výsledky jsou níže.
14 mil. Kč | z 8 na 21 | z 0,25 na 1,4 | z 80 na 250 |
získaných na rozvoj školy | se zvýšil počet zaměstnanců | mil. Kč se zvýšil obrat školy | se zvýšil počet dětí ve škole |
Naši studenti jsou nejlepší v okresejiž dvakrát v poslední době byla studentka naší školy u zkoušek na konci 10. třídy nejlepší z 2700 studentů okresu Kargil. Ostatní studenti končí u zkoušek také velmi dobře. Naše škola se stává nejlepší v okreseNejlepší studentka v okrese! Už není důvod posílat děti studovat pryč | |
Rodiče začali spolufinancovat stavbuna začátku tamní komunita nechtěla spolufinancovat nové školní budovy. Po pěti letech už brali spolufinancování jako samozřejmost a hradí kolem 20% rozpočtu. Starejme se o školu stejně, jako se staráme o klášteryNové laboratoře bude spolufinancovat komunita | |
Postavili jsme nové třídy a internát | |
které u umožnily výuku také v zimě. Použitá kombinace tradičního a moderního stavitelství se stala inspirací pro tamní obyvatele, kteří tak začali sami stavět.
| V nových školních budovách je v zimě až +21 |
Vláda udělila škole dlouhodobou licencidříve muselo vedení školy každý rok prodlužovat licenci k provozu podplácením lokálního úředníka. Po sérii úspěchů škola získala dlouhodobou licenci a místo placení úplatku dostala pochvalu. Čestné uznání vlády a licence na 5 letMinistr školství: Nejlepší škola v Malém Tibetu | |
Rodiče přestali posílat děti na studium do velkých městcílem založení naší školy bylo zajistit dobré vzdělání přímo v naší vesnice, aby děti nemusely vyrůstat bez kontaktu s rodinou a kulturou. Rodiče již nabyli přesvědčení, že studijní výsledky našich studentů jsou stejné jako v hlavním městě. Už není důvod posílat děti studovat pryčŘeditel Norboo vyřešil vzdělávání v Mulbekhu Jigmed: První student se vrátil studovat do rodné vesnice | |
Meditace v rámci vyučování | |
Ředitel školy po pobytu v ČR přišel na to, že na západě není součástí výuky morální vzdělávání a že oni by mohli využít Buddhovo učení a zařadit to do běžného vzdělávání. Tak například zavedl pravidelnou meditaci v rámci vyučování. Vnímáme to jako ukázkový příklad transformace unikátních prvků jejich kultury do moderní podoby. Článek: Meditace v rámci vyučování
| |
Škola začala samostatně zajišťovat bezplatné vzdělání pro nejchudšína začátku tamní chtěli, abychom adoptovali všechny děti a tím platili provoz školy. To jsme odmítli a vedli jsme Mulbečany k tomu, aby si na to vydělali sami. Po 6 letech vzala škola jako samozřejmost, že bezplatné vzdělání zajistí na základě vlastního úsilí. Škola samostatně zajistí vzdělání nejchudším | |
Škola rozšířili výukuo hokej, IT, tělocvik, hudebku, výtvarku a další předměty. Dále otevřela jesle a dva stupně školky. Otevřeny jesleDěti trénovali o přestávkách, místo oběda, před i po vyučovaní popisuje zážitky Jan Limport z první výuky Bendy hokeje První výuka hokeje slaví úspěch Skončila první zimní výuka IT v Mulbekhu Nedokázala jsem si představit, že budu hrát pingpong Learn Ladakhi – děti vytvořily Youtube učebnici Ladackého jazyka | |