Základní popis
Mulbekh je první buddhistická vesnice na kterou narazíte při cestě z muslimského Kargilu do Ladakhu. Z Lehu je Mulbehk vzdálen asi šest hodin cesty. Veřejný autobus tudy projíždí každý den. V bývalém královském sídle můžeme nalézt pozůstatky historické tradice. Mezi obyvatelstvem kolují legendy o létajících mniších a o udatných činech místních králů. Kdokoliv si lehko zapamatuje tisíc let starou sochu Buddhy vytesanou do kamene. V okolí vesnice je spousta buddhistických klášterů, které svojí pozicí a malebností okouzlili i tvůrce filmu Samsara (2001), kteří zde natočili několik scén.
Soukromá základní škola je položena v centru vesnice a je dostupná pro děti, které jsou schopny dorazit do školy pěšky. Školní areál tvoří „assembly hall„ (místnost pro ranní nástup, společenské akce pořádané místní komunitou a školou), dvě dvoupatrové budovy s třídami, knihovna o jedné místnosti, mateřská škola o třech místnostech.
Rozdělení žáků do tříd
Přibližně 150 studentů studuje ve dvou stupních mateřské školy a prvním a druhém stupni základní školy (končí desátou třídou). V roce 2009 byli ve škole následující počty studentů:
Třída | Mateřská škola | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
Počet studentů | 25 | 7 | 15 | 6 | 14 | 17 | 9 | 8 | 15 | 10 | 4 |
Úroveň znalostí dětí a učitelů
Děti na prvním stupni mají angličtinu jako předmět a na druhém stupni mají většinu předmětů v angličtině. Studenti ve vyšších ročnících jsou schopni rozumět výkladu v angličtině, u dětí v nižších ročnících je potřeba dát pozor na náročnost výkladu a použitou slovní zásobu. Jazyková bariéra netvoří převážný problém při zadávání úkolu studentům.
Pro studium předmětu science (věd o neživé přírodě), matematiky a historie a dalších předmětů mají děti poměrně dobře zpracované učebnice. Avšak jejich znalosti jsou na slabé úrovni. Problém vytváří náročnost anglického textu. Učitel, který vede hodinu, musí při výkladu velmi často zastavovat a vysvětlovat význam anglických slov (třeba každé páté slovo). Na druhou stranu jsme v roce 2009 zaznamenali dobré znalosti některých dětí vyšších ročníků v oblasti ekologie (podobné znalosti jako mají vrstevníci na českých školách). Děti v Mulbekhu nikdy neměli dramatickou výchovu a tak studenti čtvrté třídy nevěděli jak předvést psa nebo jinačí zvíře.
Současným ředitelem školy je Tsewang Norboo, který se po dokončení vysokoškolských studií vzdal perspektivního státního zaměstnání a rozhodl se podporovat vzdělání ve své rodné vesnici. Před nastoupením na současnou pozici působil tři roky jako koordinátor programů neziskové organizace SECMOL, která dlouhodobě vylepšuje úroveň vzdělanosti ladackých učitelů i studentů, a která se zasloužila o nezbytné reformy ve školním systému v Ladakhu. Za dobu působení ředitele Norbooa na soukromé škole v Mulbekhu vzrostl počet studentů navštěvujících školu o 25 a podařilo se realizovat projekt mateřské školy a knihovny.
Učitelský sbor tvoří učitelé, kteří dlouhodobě působí ve škole (jeden nebo dva) a noví mladí učitelé, kteří ve škole nastoupili zároveň s příchodem současného ředitele. Jejich vzdělání sahá od studijního pobytu v organizaci SECMOL 1), střední školy nebo vysoké školy. Někteří učitelé jsou ve škole na přechodnou dobu, protože čekají na volné státní zaměstnání (to může trvat až tři roky). Noví učitelé ve škole nemají velké pedagogické zkušenosti. Na druhou stranu mají určité vzdělání, což je pro školu v odlehlé oblasti velmi vážené.
----------------------------------------
1) NGO SECMOL pořádá studijní pobyty pro absolventy státních škol. Ty většinou mají velmi slabé znalosti, aby byli schopni uspět u zkoušek potřebných pro další studium. Z toho důvodu nabízí SECMOL roční vzdělávací pobyt pro absolventy státních škol, které se snaží připravit pro absolvování těchto zkoušek. Někteří účastníci kurzů dále zůstávají v organizaci jako organizátoři.
Studijní plán
Škola začíná nástupem v deset hodin a vyučování pokračuje podle přiloženého rozvrhu do čtyř hodin, kdy vyučování končí zase nástupem. Každá třída má v průběhu vyučování jednu hodinu volnou.
Působení dobrovolníků se snaží škola naplánovat tak, aby měli možnost se výuky účastnit i současní učitelé, kteří se takto mohou naučit nové metody výuky.
Studijní podmínky
Všechny třídy jsou vybaveny lavicemi a tabulemi na fixy. Čtyři třídy nejsou prostorné, v ostatních třídách je prostoru dostatek. Elektrika ve škole je možná, ale pouze po zapnutí dieselového generátoru.
Ve škole je počítačová učebna asi o deseti počítačích. Pět z nich jsou notebooky darované minulý rok, zbytek jsou PC. Elektřinu pro fungování pár počítačů může zajistit generátor, celou učebnu je možné spustit pouze od osmi do jedenácti večer, kdy jde ve vesnici elektřina. Počítače jsou síťově propojeny. Na některých je o.s. Windows XP a na některých Linux.
Omezení výuky a aktivit
Škola nijak neomezuje aktivity v rámci výuky pouze je potřeba dbát na určitou uctivost k místní kultuře a společenským pravidlům.
Ubytování a strava
Ubytování poskytují rodiny dětí, u kterých učíte. V některých budete potřebovat spacák. Snídaně a večeře poskytují rodiny, oběd poskytuje školní jídelna (jídlo v jídelně bylo potřeba v roce 2009 zaplatit, tak 5 Kč za oběd :-)). Pokud nebudete chtít bydlet u rodin tak zázemí představuje dům řiditele Norbooa.
Komunikace s personálem
Většina personálu umí dobře anglicky. Plánování a domluva kurzů a aktivit je velmi flexibilní. Personál je vstřícný.
Ve vesnici najdete obyvatele, kteří umí dobře anglicky, ale také kteří neumí ani slovo. V rodinách se můžete spolehnout na domluvu díky dětem. Někteří rodiče můžou umět dobře anglicky.
NGO SECMOL pořádá studijní pobyty pro absolventy státních škol. Ty většinou mají velmi slabé znalosti, aby byli schopni uspět u zkoušek potřebných pro další studium. Z toho důvodu nabízí SECMOL roční vzdělávací pobyt pro absolventy státních škol, které se snaží připravit pro absolvování těchto zkoušek. Někteří účastníci kurzů dále zůstávají v organizaci jako organizátoři.
Realizovaná činnost
2008 - Angličtina, hudební výchova
2009 - Kurz ekologie, fyziky, hudebky, výtvarky, dramatické výchovy, volnočasové aktivity, představení pro rodiče na závěr pobytu.
Plánovaná činnost
Jakýkoliv smyslupný výukový kurz.
Fotografie
[slideshow: 2, rotate=0, blend=0.25, [slideshow: 2, rotate=0, blend=0.5, img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/Referencesbirky/FotoSkola/1..., img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/Referencesbirky/FotoSkola/2..., img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/Referencesbirky/FotoSkola/3..., img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/Referencesbirky/FotoSkola/4..., img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/Referencesbirky/FotoSkola/5..., img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/Referencesbirky/FotoSkola/6..., img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/Referencesbirky/FotoSkola/7..., img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/Referencesbirky/FotoSkola/8..., img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/Referencesbirky/FotoSkola/9..., img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/Referencesbirky/FotoSkola/1..., img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/Referencesbirky/FotoSkola/1..., img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/Referencesbirky/FotoSkola/1..., img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/Referencesbirky/FotoSkola/1..., img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/Referencesbirky/FotoSkola/1..., img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/Referencesbirky/FotoSkola/1..., img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/Referencesbirky/FotoSkola/1..., img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/Referencesbirky/FotoSkola/1... ]
Video
Ukázka z výuky v Mulbekhu