Benefiční cesty na rok 2024 najdete již na webu www.himalajskypatron.cz

Back to top

Online výuka donutila učitele k neočekávaným výkonům

V průběhu korona krize je naše škola zavřená. Po prvním měsíci uzavření školy se vedení a učitelé domluvili, že budou vyučovat online. Online výuka již probíhá jeden a půl měsíce a tamní učitele donutila k nevšedním výkonům, zapojila rodiče a více baví i děti.

 „Několik let jsem se snažil učitele motivovat, aby hledali studijní materiály na internetu. Doposud to však žádný z nich neudělal a vyučovali pouze předčítáním a obkreslováním učebnice,“ popisuje ředitel Norboo situaci před první online výukou. „Pro online hodiny však učebnice nestačí. Učitelé tedy začali dětem posílat úryvky z výukových webů, odkazy na videokurzy nebo facebookové kanály,“ doplňuje ředitel.

Aby mohla probíhat výuka online, muselo si nejdříve vedení školy ověřit, že naprostá většina domácností má smartphone s připojením k internetu. Některé z vás možná překvapíme, ale tuto podmínku se skutečně podařilo splnit. Možná říkáte, jak je to možné? Vždyť Malý Tibet má být chudý kraj. Můžeme vás ujistit, že Malý Tibet skutečně chudý kraj je. Nicméně pro Malý Tibet, ale i pro jakoukoliv další rozvojovou zemi platí, že elektronika tam prosakuje velmi jednoduše. Horší už je to třeba s vybudováním kanalizace nebo změnou mentality lidí. Takže i když mají tamní smartphone s internetem, neznamená to, že je jejich země stejně rozvinutá jako u nás.

Učitelé z naší školy si tedy nejdříve založili skupinu na WhatsApp, kde si domluvili, jak bude výuka probíhat. Potom začali učit děti přes Zoom, Messenger nebo si založili kanál na Youtube. U mladších dětí se najednou výuka transformovala do různých aktivit a stala se mnohem více zábavnou. Mladší děti jsou tedy nadšené, když mají díky online výuce více výtvarky než dosavadního sezení v lavicích. Pro starší děti však stále platí, že budou muset dělat zkoušky na konci ročníku, a tak je pro ně i ta online výuka pořád stejná nuda a musejí je popohánět učitelé i rodiče (více o zkouškách zde).

Další věc, kterou si na online výuce ředitel Norboo pochvaluje, je zapojení rodičů. Ti musí dětem s úkoly pomáhat více, než to dělali doposud. Taky mohou vidět, jak probíhá výuka dětí, protože normálně se do třídy v průběhu výuky nikdo z nich doposud nepodíval. Je to však spíše z ostychu rodičů, než že by tomu vedení školy bránilo. Rodiče si tedy pochvalují úroveň učitelů a akceschopnost vedení, že jejich děti mohou pokračovat ve výuce, i když je škola zavřená.

 „V našem školství je problém, že učitelé mají tendenci předčítat z učebnice. Výuka je potom velmi frontální a učitel někdy ani nemusí rozumět tomu, co učí,“ popisuje Norboo. „Když vidím, jak online vyučování zpřevracelo zaběhnuté zvyky, že se učitelé dokonce předhání, kdo z nich bude mít lepší výuku, doufám že se jednou dočkám toho, že učebnici již definitivně přestanou používat,“ zakončuje ředitel školy.

 

Příklady online výuky zde