Benefiční cesty na rok 2024 najdete již na webu www.himalajskypatron.cz

Back to top

Inkluzivní internát pro děti s postižením i bez postižením a státní škola v Chuchotu.


Základní popis

Chuchot je rozsáhlá vesnice vzdálená asi 20 minut od hlavního města Lehu. Dostat se tam je možné v průběhu celého dne, zpravidla autobusem či taxíkem do blízkého města Choglamsar a dále pěšky (ca. 20 min.) anebo až na místo taxíkem. Škola a internát se nachází na okraji vesnice v pusté kamenité oblasti, která je pro Ladakh typická.
Hlavními činnostmi byly v letech 2008 a 2009 volnočasové aktivity s dětmi žijícími v internátu a výuka ve škole. Státní školu navštěvují děti z vesnice společně s dětmi z internátu.

Počet a rozdělení žáků do tříd, druhy postižení

V internátu žije přibližně 19 dětí s postižením (mentální, tělesné, sluchové i zrakové, vady řeči, často se jednalo o kombinované postižení) a 6 dětí bez postižení ve věkovém rozmezí od 6 do 16 let.

Škola přibližně o padesáti dětech se skládá z jedné třídy mateřské školy a tříd základní školy. Škola je malá, pro každý ročník je tu pouze jedna třída, některé jsou dokonce sloučené.

Úroveň znalostí dětí

Ve třídách jsou děti z různého kulturního a náboženského prostředí, kteří mají různé mateřské jazyky. Práce s nimi však probíhá v angličtině. Většina učebnic je v angličtině. Žáci bez postižení zvládají přečtení textů, jejich obsahu či zadání toho, co mají udělat, ale často dostatečně nerozumí. I znalosti angličtiny u učitelů jsou spíše špatné. Žáci jsou zvyklí nahlas opakovat to, co říká učitel.  Domácí úkoly a příprava na vyučování, vysvětlování a objasňování představuje jeden z úkolů v internátu.

Studijní plán

Výuka ve škole probíhá v době od deseti do čtyř a je přerušena hodinovou pauzou na oběd.

V internátu začíná den velmi brzo ráno. Děti dělají hygienu, perou si, modlí se, uklízí si, snídají, někdy dodělávají úkoly. Potom jdou do školy, kde jsou do čtyř hodin. Potom se vrací na internát.

Působení ve státní škole

Ve škole se jedná o běžnou výuku. Postižené děti se vzdělávají společně s ostatníma, nepoužívají se u nich speciální metody ani přístupy. Učitelé zpravidla u postižených žáků volí pomalejší tempo anebo tito žáci určité věci nedělají. Výuka může být zaměřená na angličtinu (gramatika, rozvoj slovní zásoby, rozvoj komunikace) nebo doplněná o nějakou obsahovou stránku, zeměpis, multikulturní rozdíly. U dětí s postižením to bylo spíše zaměřeno na rozvoj motoriky (pohybové aktivity, činnosti na jemnou motoriku), komunikaci (základní dorozumění, barvy, části těla, čísla, artikulaci) příp. sebeobsluhu.

Studijní podmínky

Vybavení je velmi špatné, nekvalitní tabule, děti sedí na dřevěné zaprášené zemi, o ostatní věci (papír, pastelky apod.) si bylo třeba říct a i tak byl nedostatek. Pomůcky pro výuku je dobré si donést a plánovat s malým množstvím materiálu (papíry, fixy, různé kartičky, nafukovací balónky, pohledy). Internát je vybaven lépe, knihy, omalovánky, hry jsou k dispozici, dobrovolníci pak vždy ještě něco dovezou s sebou (pastelky, omalovánky, pexeso, puzzle), zejména jde o věci, které se budou po dobu pobytu tam používat.

Působení v internátu

Opírá se o odpolední volnočasové aktivity, ať už venkovní tak vnitřní (hry, malování, tanec, poslouchání hudby, pomoc při hygieně), dále o pomoc při dělání domácích úkolů, povídání. Například: Hráli jsme zlatou bránu, kde šlo o vysvětlení pravidel, dodržení a pak vedle zábavy o rozvoj hrubé motoriky, koordinaci pohybů, spolupráci dětí mezi sebou, komunikaci, často se s dětmi muselo improvizovat (tělesně postižené děti měly problém s koordinací, ohnout se a vydržet ohnuté, mentálně postižené zase s pochopením). Důležitý je rozvoj komunikace (jakékoliv).

Vhodné může být použití piktogramů, věci na rozvoj jemné motoriky (papíry na obkreslování, říkanky), na rozvoj řeči (nácvik artikulace, frkačky, nafukovací balónky apod.), činnosti, při kterých budeme využívat to málo, co tam mají, ale přírodní materiál (zejména kameny), dobré jsou hry na ven. U nepostižených dětí je vhodné se zaměřit na angličtinu spojenou třeba se zeměpisem nebo nějaké jiné zajímavé téma. Tyto děti se o nás zajímají (rodina, jídlo, povolání, povídání u pohledů, ale přesto jsou to děti, které si chtějí hrát, něco lepit, malovat nebo dívky vytvářet účesy).

Omezení výuky a aktivit

Internát a škola je v současnosti pod státním sektorem a působení v nich je potřeba povolit na příslušném úřadě. Díky tomu bylo působení dobrovolníků v roce 2009 omezeno pouze na několik hodin denně (naopak v roce 2008 nebylo nijak omezeno).

Komunikace s personálem

Znalosti angličtiny ve škole byly spíš malé, komunikovalo se s ředitelkou, s ostatníma minimálně. V internátu je jedna vychovatelka, ta anglicky umí, i když u složitějších věcí je potřeba trpělivost a věci vysvětlit víckrát, dále tam jsou dvě pomocnice a kuchařka, ty anglicky neumí vůbec.

Ubytování a strava

V roce 2008 byla strava zajištěna z internátní a školní kuchyně a ubytování ve společenské místnosti internátu. V roce 2009 si museli dobrovolníci zajistit ubytování a stravu sami. Vzhledem k tomu, že byly v roce 2009 postaveny dvě nové budovy pro internát, dá se očekávat, že dobrovolníci budou opět moci být přímo v internátu.

Realizované aktivity

2008 a 2009 – volnočasové aktivity v internátu, ve škole šlo o výuku angličtiny, multikulturní výchovy, zeměpisu, u malých dětí a zejména u postižených dětí rozvoj motoriky, komunikace, vše formou hry (jak ve třídě tak v přestávkách venku)

Plánovaná výuka

2010 – volnočasové aktivity v internátu, ve škole dle dohody (viz předchozí ročníky)

 

Fotografie

[slideshow: 2, rotate=0, blend=0.25, [slideshow: 2, rotate=0, blend=0.5, img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/slideshow2010/chuchot/1.jpg, img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/slideshow2010/chuchot/2.jpg, img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/slideshow2010/chuchot/3.jpg, img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/slideshow2010/chuchot/4.jpg, img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/slideshow2010/chuchot/5.jpg, img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/slideshow2010/chuchot/6.jpg, img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/slideshow2010/chuchot/7.jpg, img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/slideshow2010/chuchot/8.jpg, img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/slideshow2010/chuchot/9.jpg, img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/slideshow2010/chuchot/10.jpg, img=|http://modrykamen.brontosaurus.cz/krajnimeze/slideshow2010/chuchot/11.jpg ]