Napsal uživatel luciep dne .
Ahoj nadšenci,
pokusila jsem se dát dohromady pár základních informací k Chuchotu, co tam je, jaké jsou tam aktivity, jak vypadá den (podle zkušeností z loňského roku). Je to velmi obecné, takže by asi bylo nejlepší, kdyby se ten, koho by zajímalo něco víc, na mě obrátil. Pokud budu vědět, ráda poradím a pokud ne, něco si vymyslím :o)
Co tam je: je tam hostel (internát) pro děti s i bez postižení. Loni tam bylo 25 dětí, 19 s postižením (mentálním, sluchovým, tělesným…) a 6 bez postižení. Tyto děti chodí do dvou škol, jedna je přes cestu (tam chodí většina) a druhá je 15 minut chůze. Do obou škol chodí ještě další děti z vesnice. Tady nejsou dobrovolníci ubytovaní v rodinách, nýbrž jsou s dětmi v hostelu.
Věk dětí: loni tam byly děti ve věku mezi 6-16 lety
Aktivity: ty lze rozdělit na část, která probíhá v hostelu a na část ve škole.
Škola: tam je to běžná výuka, postižené děti se vzdělávají společně s ostatníma, nepoužívají se u nich zvláštní metody ani přístupy. Učitelé moc neví, jak na to, takže max. volí pomalejší tempo anebo ty děti, které nezvládají, určité věci prostě nedělají. Výuka může být zaměřená klidně čistě na angličtinu (gramatika, rozvoj slovní zásoby, rozvoj komunikace) nebo doplněná o nějakou obsahovou stránku, zeměpis, multikulturní rozdíly. U dětí s postižením jsme to spíše zaměřily na rozvoj motoriky (pohybové aktivity), komunikaci (jednotlivá slova, barvy, části těla, čísla, artikulaci). Ve třídách jsou děti z různého kulturního, náboženského, jazykového prostředí, mají sice knihy v angličtině, ti lepší dokáží přečíst, ale obsahu či zadání toho, co mají udělat často nerozumí. To byl pak jeden z úkolů v hostelu: dělat s žáky (zpravidla těmi nepostiženými) domácí úkoly (někdy to byla výzva :o)
Vybavení je velmi špatné, většinou nekvalitní tabule, někdy i bílé křídy, papír a pastelky jsme si musely vyžádat a snadné to nebylo. Takže buď si donést nebo plánovat s malým množstvím materiálu a neplýtvat :o)
Hostel: tam jde zejména o odpolední aktivity, ať už venkovní tak vnitřní (hry, malování, tanec, poslouchání hudby, pomoc při hygieně), dále o pomoc při dělání domácích úkolů, povídání.
Obě oblasti mohu rozvést, záleží na tom, co by koho zajímalo. Aspoň jeden příklad:
Hráli jsme zlatou bránu, kde šlo o vysvětlení pravidel, dodržení a pak vedle zábavy o rozvoj hrubé motoriky, koordinaci, spolupráci dětí mezi sebou, komunikaci, často jsem s dětma tou uličkou musela procházet také (tělesně postižené měly problém s koordinací, ohnout se a vydržet ohnutý, mentálně zase s pochopením) a tak. A stále rozvoj komunikace (jakékoliv).
Průběh dne: děti vstávají velmi brzo, my nemusíme, ale děti spát moc nenechají :o), ráno děti dělají hygienu, perou si, modlí se, uklízí si, snídají, někdy dodělávají úkoly - s těmi jsme ještě pomáhali nebo jsem holkám zaplítala vlasy, připravují se apod. Do školy jdou zhruba na 10h.
Pak probíhá výuka, třídu si člověk více méně může vybrat, děti jsou vděčné a chtějí návštěvu, často jsme pak v jedné třídě měli mnohem více dětí než tam patří.
Oběd a odpolední výuka zhruba do 16h. V této době je možné si dělat své věci (odpočívat v hostelu, udělat si výletek po okolí, jít si nakoupit vodu či jiné věci), vzhledem k tomu, že je pak člověk s dětma až do odchodu do postele, tak pauzu uvítá.
Jídlo poskytuje hostel, my si zajišťovaly vodu. Ne že by tam nebyla, ale z pumpy jsme nepily. a nedoporučuji (nikde).
To alespoň jak základ. Ptejte se, co vás zajímá. Jestli přemýšlíte nad konkrétníma aktivitama, tak se můžeme nějak domluvit, když to bude v mých silách, ráda poradím. Já bych chtěla letos přivézt nějaké piktogramy, věci na rozvoj jemné motoriky (papíry na obkresování, pokud znáte říkanky, uvítám), na rozvoj řeči (artikulace, frkačky apod.), činnosti při kterých budeme využívat to málo co tam mají, ale přírodní materiál (zejména kameny), dobré jsou hry na ven. No a u nepostižených si říkám zaměřit se na angličtinu spojenou třeba se zeměpisem nebo nějaké jiné zajímavé téma, které vás napadne.
Tak tolik zatím ode mě.... Lucie
- Log in to post comments