Těm z vás, kteří navštívili naši školu, není potřeba vysvětlovat, kdo jsou tamní ex-studenti. Pro ty, kteří u nás ještě nebyli, bych rád přiblížil, proč jsou pro naši školu tak důležití a že jim můžete poprvé zařídit program v ČR.
Některé zákonitosti jsou stejné u nás i v Malém Tibetu. Stejné je to, že členové starší generace mohou být zdrojem moudrosti a inspirace, nebo jsou to žáby na prameni. Rozdílné je však to, že změny, které u nás trvali 400 let, v Malém Tibetu proběhly za 40 let. Takže když je někdo žába, je to pořádně znát a opravdu velký průšvih může být, když někdo, kdo strávil většinu života bez elektrické energie, má teď spolurozhodovat o hostingu webové stránky naší školy atd. Je tedy klíčové, kdo nahradí starší generaci. Těmi nejlepšími se zdají být ex-studenti naší školy.
Po ukončení naší školy (což je základka končící 10. ročníkem) pokračují dětí na školy Higher Secondary, College a univerzity (magisterský a bakalářský titul). Podle ředitele naší školy se absolventi, ať skonči v jakékoli fázi navazujícího studia, vždy vracejí zpět do Malého Tibetu a nikdo nezůstává žít v nížinné Indii. Značná část z nich sice chce žít ve městě, ale někteří preferují život na vesnici a ti jsou pak ideální tahouni pro naši školu.
Co dělají ex-studenti pro nás
Ti, kdo s námi již v Mulbekhu byli, zažili ex-studenty jako pomocníky a realizátory prázdninového dobrovolnictví, kurzů buddhismu nebo medicíny. Zkrátka ex-studenti vystupují jako ti nejvlídnější a nejmilejší podporovatelé veškerého dění ve škole – ať už jde o stavění hokejového hřiště, organizování dalajlámova příjezdu nebo hoštění návštěv u nich doma.
Minulý rok nám ex studenti sdělili, že když organizujeme tolik vzdělávacích aktivit pro děti, mohli bychom udělat i něco pro ně. Samozřejmě jsme je vyslyšeli, to je jasné!
Co jsme je mohli naučit my v Malém Tibetu
Ex-student Jigmed (na fotce výše s rodiči) je nadšený filmař a fotograf. Proto jsme jej vzali jako asistenta filmaři Petrovi Kubíkovi, který točil úžasná videa z Benefiční himálajské výzvy. Pro Jigmeda to byla příležitost, aby se od něj něco naučil a mohl se aktivně podílet na podpoře naší školy.
Jigmed s námi jel poprvé na raftu. Po první minutě, co sedl do raftu, se raft převrhl v obrovské peřeji a všichni deset minut plavali, než se vzájemně zachránili (vide zde). Poté, co jsme vytáhli i Jigmeda, jsme se dozvěděli, že neumí plavat a že poprvé plaval v nějaké řece. Za dva dny potom se přiznal, že měl hrozný strach, protože se jeho dva kamarádi před dvěma lety utopili v řece. Nicméně můžete hádat, kdo první seděl v raftu po jeho převrácení, zatímco se se naši evropští hrdinní účastníci nechali deset minut přemlouvat k tomu, aby pokračovali? Takovou měl Jigmed touhu naučit se něco nového!
Ex-studenti Sonam a Kenrab nám v létě pomáhali s projektem Ivy Tibetové. Jednak překládali mezi nomádským muzikantem Ančukem a Ivou Bittovou, ale také zorganizovali výlet do nomádské oblasti Chantan, kde si mohla Iva nasát prostředí, z kterého Ančuk pochází. Expedice měla čtyři placené pracovníky, ale naši dva ex-studenti udělali veškerou jejich práci včetně jejich vlastní práce, tedy tlumočení, s úsměvem na tváři, bez honoráře, z vděčnosti za to, co jim škola dala.