V Malém Tibetu aktuálně přibývá 55 případů koronaviru denně. Celkem živě si jde vzpomenout, jak tamní společnost na jaře vyděsilo, když jim za jeden den přibylo 17 případů. Takže to tam mají podobně jako u nás. Rozdílný však mají školní rok. Ten jim začíná v březnu a končí v prosinci. Tamní ministry školství tedy trápilo rozhodnutí, zda otevřít školy v druhé části roku. Na konci školního roku jsou totiž závěrečné srovnávací zkoušky, které kolikrát rozhodují o budoucí kariéře dětí. Budou zkoušky online a budou děti hlídat rodiče?
V Malém Tibetu i celé Indii se na konci každého ročníku dělají zkoušky. Zjednodušeně řečeno jsou pro všechny zkoušky stejné, něco jako státní maturita. Zkoušky na konci desáté třídy jsou rozhodující pro budoucí kariéru dítěte, tj. na jakou navazující školu se může dostat (nejváženější je doktor nebo inženýr, nejméně zajímavé jsou sociální vědy). Zkoušky, ale i školní osnovy jsou z našeho pohledu nesmyslně těžké a spojené s obrovskými emocemi. Nevzdělaní rodiče tlačí a platí studia jejich dítěte, aby se dostalo z chudoby. Látku mu nemohou vysvětlit, protože tomu nerozumí, a mají tendenci dítě popohánět urážením, protože nic lepšího neumí. Učitel ve škole látce taky nemusí rozumět, protože vyučuje pouze předčítáním učebnice. V celé Indii jsou závěrečné zkoušky velké téma, zvlášť když se každý rok bilancuje, kolik dětí spáchalo sebevraždu po nesplněných očekáváních (Více o zkouškách jsme psali zde). Teď tedy doufám chápete, proč je otevření škol pro realizaci zkoušek důležité téma.
Naše škola se už před měsícem rozhodla, že již do konce roku neotevře, bez ohledu na to, jaké doporučení dá tamní vláda. Minulý týden vydalo ministerstvo školství doporučení, že školy by mohly otevřít pro studenty 10. tříd, aby se mohli připravit na zkoušky. Naše škola tedy v průběhu října umožní desáťákům navštěvovat školu. Obávaná zkouška první týden v listopadu bude taky osobně ve škole. V průběhu října bude jedna polovina desáté třídy chodit do školy před obědem a druhá po obědě. I učitelský sbor, rozdělený na poloviny, se vymění kolem oběda, aby se redukovalo množství lidí shromážděných ve škole.
Zbytek výuky i zkoušek pro ostatní třídy bude probíhat online jako doposud. Učitelé i děti si již na online výuku zvykli, vytvořili si systém, kdy mají každý jeden předmět. Každý učitel si založil vlastní youtube kanál a nikdo z nich už se při natáčení videí nestydí (o začátku online výuky jsme psali zde). Zkoušky na konci ročníku musí dělat děti ve všech třídách (ne jenom v desítce), nicméně nemají rozhodující vliv na budoucnost dětí. Naše škola se rozhodla, že zkoušky bude dělat online a v průběhu srpna udělala generálku. Zajímalo nás, jak zařídili, aby děti nepodváděly. Naše škola jednak požádala rodiče, aby na děti dohlédli. Z náznaků jsme spíše pochopili, že jejich hlavní role spočívala v tom, aby děti byly v místnosti a pracovaly na testu. Jinak řečeno, aby nelítaly po venku s ostatními. Další metoda byla, že učitel v průběhu testu zavolal dítěti a přes videohovor požádal, aby mu dítě ukázalo okolí, jestli tam náhodou nemá otevřenou učebnici. Nicméně nejefektivnější se ukázalo, že po vyplnění testu učitel zavolal dítěti a doptal se jej na jeho správné odpovědi. Pokud nebylo schopno popsat podobnosti, padlo na něj podezření, že podvádělo.
Pokud máte nějaké zajímavé zkušenosti z toho, jak online testy probíhaly ve vaší škole nebo jak poctivě je dělaly vaše děti, nasdílejte je s námi. My je přeložíme a pošleme do školy a třeba je to inspiruje (mimochodem, vaše minulé doporučení, jak využít pole ředitele školy, neočekávaně nadchlo).
Budeme tedy držet naší škole palce, aby děti z desáté třídy zvládla připravit na zkoušky. Budeme doufat, že pro děti z ostatních tříd bude online zkouška zamyšlením, proč vlastně studují. Nakonec doufáme, že se již nikdy nestane, aby naše škola byla celý školní rok zavřená.
Fotografie: